لیست پایان نامه ها

آخرین مطالب

:

در این فصل ابتدا فصول قبل به طور خلاصه بیان خواهد شد . سپس نتایج بدست آمده برای هر فرضیه بر مبنای دیدگاه های نظری و یافته های پیشین تحلیل و تفسیر خواهد شد . در انتها به ارائه خلاصه نتایج ، نتیجه گیری ، پیشنهادات کاربردی و پیشنهاد برای پژوهشگران بعدی پرداخته خواهد شد .

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

۵-۱- جمع بندی مطالب

در دو دهۀ اخیر ، مفهوم مسئولیت پاسخگویی نقش و جایگاه ویژه ای را در چارچوب های نظری و اصول و معیارهای حسابداری و گزارشگری مالی به خود اختصاص داده است و هیئت های تدوین معیار ، آن را محور و سنگ بنای گزارشگری مالی دانسته اند . در این دهه تحولات چشمگیری در نظام های حسابداری و گزارشگری مالی دولت ها و حکومت های محلی کشورهای توسعه یافته و بعضاً در حال توسعه صورت گرفته است . این تحول اساسی که عمدتاً به دلیل افزایش مطالبات شهروندی دایر بر حق پاسخ خواهی و تغییر در نگرش دولتمردان و سیاستمداران نسبت به ایفای مسئولیت پاسخگویی و عملیاتی صورت پذیرفته است ، منجر به شکل گیری نظام نوین گزارشگری مالی در بخش عمومی گردید . تلاش های بی وقفه اخیر موجب گردیده است تا بخش عمومی کشورهای پیش گفته در سال های آخر قرن بیستم ، به نظام های مدرن گزارشگری مالی و عملیاتی دست یافته و ضمن انجام وظیفه پاسخگویی مالی و عملیاتی در قبال شهروندان ، اطلاعات مالی مورد نیاز سیستم حساب های ملی و سیستم آمار مالی دولت را در سطح بین الملل فراهم نمایند .
از آنجا که به کارگیری حسابداری تعهدی در ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی و تحقق اهداف گزارشگری مالی سهم مهمی دارد ، لذا در این پژوهش به شناسایی موانع استقرار این سیستم حسابداری و ارائه راه کارهای لازم جهت رفع موانع پرداخته شده است .
این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی است که در سال ۱۳۹۲ انجام گرفته است . جامعه مورد بررسی این پژوهش ، کلیه دانشگاه های علوم پزشکی استان اصفهان می باشد . که در این تحقیق ، مدیران مالی و کارشناسان حسابداری به عنوان اعضای جامعه آماری انتخاب شدند . با توجه به محیط فعالیت پژوهشگر ، دانشگاه علوم پزشکی کاشان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بررسی موانع تأثیر گذار در استقرار حسابداری تعهدی که با فاکتورهای “عوامل مدیریتی” ، “عوامل فرآیندی” ، “منابع انسانی” ، “مشخصات فنی سیستم های اطلاعات حسابداری” ، “عوامل حسابداری مدیریت” و”قوانین و مقررات” طبقه بندی شده است . در این پژوهش برای تحلیل یافته ها از آزمون پارامتری t تک نمونه و ANOVA استفاده شده است .
یافته های این پژوهش نشان داد که از میان عوامل موثر بر استقرار سیستم حسابداری تعهدی عوامل مدیریتی ، عوامل فرآیندی ، عوامل مربوط به منابع انسانی و عوامل فنی در سطح بیش از متوسط جزء عوامل مهم و تاثیرگذار بر استقرار سیستم حسابداری تعهدی می باشند . در این میان عوامل فرآیندی بیشترین تاثیر و عوامل مربوط به منابع انسانی کمترین تاثیر را دارند . همچنین می توان گفت که عوامل مربوط به قوانین و مقررات و حسابداری مدیریت تاثیر گذار نمی باشند .

حسابداری

۵-۲ : بحث و تفسیر یافته ها

 

۵-۲-۱ : بحث در مورد فرضیه فرعی اول : عوامل مدیریتی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد .

نتایج بدست آمده از آزمون این فرضیه نشان داد که حمایت مدیران ارشد دانشگاه در پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی ، تفویض اختیار ایشان به مسئولین زیر مجموعه در جهت تسهیل امور مالی ، آگاهی مدیران از نقش و قابلیت های سیستم حسابداری تعهدی در تصمیم گیری های مالی ، اختصاص به موقع و مناسب بودجه لازم برای استقرار سیستم حسابداری تعهدی و طرح سازمانی مناسب برای پیاده سازی و اجرای سیستم حسابداری تعهدی از عوامل مدیریتی موثر در استقرار سیستم حسابداری تعهدی بوده است ؛ یعنی عوامل مدیریتی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان نمی باشد . (P-value:0/02) در نتایج بدست آمده از پژوهش های وکیلی و نظری (۱۳۹۱) و کلارک (۱۹۹۵) عامل مدیریت را از عوامل مهم و تأثیرگذار بر پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی می دانند . همچنین در پژوهش خواجوی و اعتمادی (۱۳۸۹) استراتژی های مدیریتی را در استقرار سیستم های اطلاعاتی حسابداری دارای بیشترین تأثیر می دانند .
همچنین در بین واحدهای مورد مطالعه ، مراکز آموزشی دانشگاه با میانگین ۳٫۳۷ نسبت به واحدهای ستادی و مراکز درمانی دانشگاه در وضعیت بهتری در عوامل مدیریتی می باشند .

۵-۲-۲ : بحث در مورد فرضیه فرعی دوم : عوامل فرآیندی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد .

نتایج بدست آمده از آزمون این فرضیه نشان داد که تعریف دقیق فعالیت ها و فرآیندها جهت استقرار سیستم حسابداری تعهدی ، وجود شاخص هایی برای اندازه گیری عملکرد و بهبود سیستم حسابداری تعهدی، هماهنگی کافی بین واحدهای مختلف دانشگاه جهت استقرار سیستم حسابداری تعهدی ، در نظر گرفتن نیاز های آموزشی قسمت های مختلف دانشگاه در زمینه استقرار حسابداری تعهدی و کیفیت آموزش کارکنان در زمینه استقرار حسابداری تعهدی از عوامل فرآیندی موثر در استقرار سیستم حسابداری تعهدی بوده است ؛ یعنی عوامل فرآیندی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان نمی باشد . (P-value:0/00) در نتایج بدست آمده از پژوهش خواجوی و اعتمادی (۱۳۸۹) عوامل فرآیندی سیستم های اطلاعات حسابداری را در استقرار سیستم های اطلاعاتی حسابداری دارای بیشترین تأثیر می دانند .
همچنین در بین واحدهای مورد مطالعه ، مراکز آموزشی دانشگاه با میانگین ۳٫۴۸ نسبت به واحدهای ستادی و مراکز درمانی دانشگاه در وضعیت بهتری در عوامل فرآیندی می باشند .

۵-۲-۳ : بحث در مورد فرضیه فرعی سوم : عوامل مربوط به منابع انسانی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد .

نتایج بدست آمده از آزمون این فرضیه نشان داد که میزان مشارکت و تعهد کاری پرسنل در پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی و تحصیلات و تخصص پرسنل در پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی از عوامل موثر مربوط به منابع انسانی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی می باشد و عدم تامین مناسب نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجرای سیستم حسابداری تعهدی بر اساس تشکیلات تفصیلی ، نبود انگیزه کافی برای پرسنل در پیاده سازی سیستم حسابداری تعهدی و عدم وجود نظام تشویق و تنبیه متناسب با فعالیتهای تعهدی از موانع موثر مربوط به منابع انسانی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی می باشد .
اما در مجموع می توان گفت عوامل مربوط به منابع انسانی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان نمی باشد . (P-value:0/039) در نتایج بدست آمده از پژوهش های وکیلی و نظری (۱۳۹۱) و تودور و موتیو (۲۰۰۵) عامل نیروی انسانی را از عوامل مهم و تأثیرگذار بر پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی می دانند . همچنین در پژوهش خواجوی و اعتمادی (۱۳۸۹) منابع انسانی را در استقرار سیستم های اطلاعاتی حسابداری دارای بیشترین تأثیر می دانند .
همچنین در بین واحدهای مورد مطالعه ، مراکز آموزشی دانشگاه با میانگین ۳٫۰۹ نسبت به واحدهای ستادی و مراکز درمانی دانشگاه در وضعیت بهتری در عوامل مربوط به منابع انسانی می باشند .

۵-۲-۴ : بحث در مورد فرضیه فرعی چهارم : عوامل فنی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد .

نتایج بدست آمده از آزمون این فرضیه نشان داد که وجود زیر ساخت مناسب نرم افزاری و زیر ساخت سخت افزاری مناسب ، وجود امکانات لازم برای ثبت عملیات حسابداری در نرم افزار حسابداری تعهدی ، اعتماد کافی مدیران و کارکنان نسبت به اطلاعات حاصل از سیستم حسابداری تعهدی و برطرف کردن به موقع اشکالات نرم افزار حسابداری تعهدی توسط برنامه نویس و همچنین به روز رسانی آن از عوامل فنی موثر در استقرار سیستم حسابداری تعهدی بوده است یعنی عوامل فنی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان نمی باشد . (P-value:0/00) در نتایج بدست آمده از پژوهش خواجوی و اعتمادی (۱۳۸۹) مشخصات فنی سیستم های اطلاعات حسابداری را در استقرار سیستم های اطلاعاتی حسابداری دارای بیشترین تأثیر می دانند .
همچنین در بین واحدهای مورد مطالعه ، مراکز آموزشی دانشگاه با میانگین ۳٫۶۳ نسبت به واحدهای ستادی و مراکز درمانی دانشگاه در وضعیت بهتری در عوامل فنی می باشند .

۵-۲-۵ : بحث در مورد فرضیه فرعی پنجم : قوانین و مقررات به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد .

نتایج بدست آمده از آزمون این فرضیه نشان داد که شفافیت و انعطاف پذیری قوانین و مقررات مالی در اجرای سستم حسابداری تعهدی و همکاری نهاد های سیاستگزار و ناظر از عوامل موثر مربوط به قوانین و مقررات در استقرار سیستم حسابداری تعهدی می باشد و تسهیل نبودن قوانین و مقررات سازمان جهت اجرای سیستم حسابداری تعهدی و وجود قوانین و مقررات مغایر با اجرای سیستم حسابداری تعهدی به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد .
اما در مجموع می توان گفت عوامل مربوط به قوانین و مقررات به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد . (P-value: 0/908) در نتایج بدست آمده از پژوهش های وکیلی و نظری (۱۳۹۱) و تودور و موتیو (۲۰۰۵) قوانین و مقررات را از عوامل مهم و تأثیرگذار بر پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی می دانند .
همچنین در بین واحدهای مورد مطالعه ، مراکز آموزشی دانشگاه با میانگین ۳٫۳۹ نسبت به واحدهای ستادی و مراکز درمانی دانشگاه در وضعیت بهتری در عوامل مربوط به قوانین و مقررات می باشند .

۵-۲-۶ : بحث در مورد فرضیه فرعی ششم : عوامل مربوط به حسابداری مدیریت به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد .

نتایج بدست آمده از آزمون این فرضیه نشان داد که تهیه گزارش های درون سازمانی سیستم حسابداری تعهدی جهت استفاده مدیران و کارکنان و تجزیه و تحلیل آنها از عوامل موثر مربوط به حسابداری مدیریت در استقرار سیستم حسابداری تعهدی می باشد و عدم تهیه گزارش های درون سازمانی سیستم حسابداری تعهدی در مقاطع مشخص بصورت کتبی برای مدیران جهت تصمیم گیری و عدم مقایسه نتایج گزارش های درون سازمانی سیستم حسابداری تعهدی با شاخص ها و استانداردها و گزارشات سایر دانشگاه ها از موانع موثر مربوط به حسابداری مدیریت در استقرار سیستم حسابداری تعهدی می باشد . اما در مجموع می توان گفت عوامل مربوط به حسابداری مدیریت به عنوان مانعی در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان می باشد . (P-value:0/59)
همچنین در بین واحدهای مورد مطالعه ، مراکز آموزشی با میانگین ۳٫۳۱ نسبت به واحدهای ستادی و مراکز درمانی دانشگاه در وضعیت بهتری در عوامل مربوط به حسابداری مدیریت می باشند.

۵-۳ : نتیجه گیری

در این پژوهش شش عامل از جمله عوامل مدیریتی ، عوامل فرآیندی ، عوامل مربوط به نیروی انسانی ، عوامل فنی ، عوامل مربوط به قوانین و مقررات و حسابداری مدیریت به عنوان موانع مؤثر در پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی مورد بررسی قرار گرفته اند که هر شش عامل به عنوان عوامل تأثیرگذار شناسایی شده است . مطالعه حاضر با توجه به این امر که همه شاخص ها در سطح کمتر از متوسط جزء موانع مهم و تأثیرگذار در بکارگیری حسابداری تعهدی در دانشگاه هستند ، نشان داد که از مهمترین موانع موثر در استقرار سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه علوم پزشکى کاشان به ترتیب می توان به عوامل مربوط به نیروی انسانی ، عوامل مربوط به قوانین و مقررات و عوامل مربوط به حسابداری مدیریت اشاره کرد . البته در این میان ، شاخص مدیریتی ، فرآیندی و فنی با میانگین بیشتر از متوسط در وضعیت نسبتاً خوبی قرار داشته اند .

۵-۴ : پیشنهادهای پژوهشگر

 

  1. برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران جهت آگاهی از نقش و قابلیت های سیستم حسابداری تعهدی در تصمیم گیری های مالی خود (عوامل مدیریتی)
  2. تخصیص به موقع و مناسب بودجه برای استقرار سیستم حسابداری تعهدی (عوامل مدیریتی)
  3. تعریف فعالیتها و فرآیندهای لازم جهت استقرار سیستم حسابداری تعهدی (عوامل فرآیندی)
  4. تعیین شاخصهایی برای اندازه گیری عملکردسیستم حسابداری تعهدی (عوامل فرآیندی)
  5. تامین نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجرای سیستم حسابداری تعهدی بر اساس تشکیلات تفصیلی (عوامل مربوط به منابع انسانی)
  6. برقراری نظام تشویق و تنبیه متناسب با فعالیت ها در حین اجرای سیستم حسابداری تعهدی (عوامل مربوط به منابع انسانی)
  7. تسهیل قوانین و مقررات سازمان جهت اجرای سیستم حسابداری تعهدی (عوامل مربوط به قوانین و مقررات)
  8. بررسی و برطرف کردن قوانین و مقررات مغایر با اجرای سیستم حسابداری تعهدی (عوامل مربوط به قوانین و مقررات) .
  9. تهیه گزارش های درون سازمانی سیستم حسابداری تعهدی در مقاطع مشخص بصورت کتبی برای مدیران ، جهت استفاده از گزارش های درون سازمانی سیستم حسابداری تعهدی در تصمیم گیری های خود (عوامل حسابداری مدیریت)
  • نازنین حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی