پایان نامه : بررسی موانع صادرات مرکبات و ارائه راه کارهایی برای افزایش صادرات
اسماعیل زهی
بهار ۸۴
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
. ۱
۱-۱ مقدمه:. ۲
۲-۱ تعریف موضوع. ۲
۳-۱ اهمیت موضوع. ۳
۴-۱ هدف از انتخاب موضوع. ۴
. ۴
۲-۱ سایر مطالعات انجام شده. ۵
۲-۲ تاریخچه مرکبات. ۵
۲-۳ مشخصات کلی مرکبات. ۸
۲-۴ درجه بندی جهانی مرکبات. ۹
۲-۵ شرایط آب و هوایی مناسب کشت و پرورش مرکبات:. ۱۰
۲-۶ احتیاجات غذایی درختان مرکبات. ۱۱
۲-۷ بررسی وضعیت سطح زیر کشت و تولیدات مرکبات کشور:. ۱۱
۲-۸ تولید جهانی مرکبات. ۱۴
۲-۹ فرآیند صادرات مرکبات. ۱۶
۲-۱۵-۱ مراحل قبل از صدور. ۱۶
۲-۱۰ مراحل اداری صادرات میوه. ۱۹
۲-۱۲ بسته بندی. ۲۲
۲-۱۳ حمل و نقل. ۲۴
۲-۱۴ بازاریابی. ۲۵
. ۲۸
۱-۳ مقدمه :. ۲۹
۱-۳- جامعه آماری:. ۲۹
۲-۳ فرضیات تحقیق. ۳۰
۳-۳ روش های جمع آوری اطلاعات. ۳۰
۴-۳ پرسشنامه:. ۳۰
. ۳۲
. ۳۵
. ۵۰
:. ۵۰
مقدمه:
کاهش درآمد حاصل از صدور نفت و نوسانات شدید آن، افزایش جمعیت کشور، کاهش قدرت خرید، درآمدهای نفتی در نتیجه به هم خوردن رابطه مبادله به نفع کشوری صنعتی و پیشرفته در راه تجارت با کشورهای جهان سوم و از همه مهتر پایان پذیر بودن منابع طبیعی و از جمله نفت باید زنگ خطر را برای ما و خصوصاً برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور به صدا در آورده و ما را به این باور رسانده باشد که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی یافتن از اقتصاد تک محصولی متکی به درآمد های نفتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. امروز توسعه صادرات غیرنفتی تنها افزایش درآمدهای ارزی از طریق صدور انواع کالاهای ساخته شده و خدمات محدود نمی شود. بلکه توسعه صادرات نقش مهمتری را به عنوان یک استراتژی رشد و توسعه اقتصادی به عهده دارد. در اجرای استراتژی توسعه صادرات بخشهای مختلف اقتصادی شامل صنعت، معدن، خدمات، بهداشت، کشاورزی، و غیره مورد توجه قرار می گیرد.
با توجه به نکته که کشورمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی جزء محدود کشورهای دنیا است که قابلیت بالایی در تولید محصولات کشاورزی داراست و از نظر تنوع در بخش باغداری و محصولات باغی سومین کشور دنیا پس از کشورهای چین (اول) و ترکیه و آمریکا (مشترکاً دوم) می باشد. می توان به عنوان بخشی از استراتژیهای توسعه صادرات کشور به بخش کشاورزی و باغداری معطوف شد و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی علاوه بر تامین نیازهای داخل به صدور این محصولات و درآمدی که ارزی حاصل از آن چشم داشت.
۲-۱ تعریف موضوع
موضوعی که در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت «بررسی موانع صادرات مرکبات کشور و ارائه راهکارهایی برای افزایش صادرات آنها می باشد» کشور ما سرزمین پهناوریست که از شرایط آب و هوایی بسیاری متنوعی برخوردار است. همین شرایط آب و هوایی و اقلیمی متنوع زمینه بسیار مساعدی را برای تولید انواع و اقسام محصولات کشاورزی فراهم آورده است. بخشی از این تولیدات به مصرف داخلی می رسد و بخش قابل توجهی از آن نیز قابل صدور به سایر کشورهای دنیا است.
- ۹۹/۰۴/۰۶