علمی : تاثیر توانمند سازی روانشناختی کارکنان بر یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
۱-۷-۲) تعاریف عملیاتی ۹
۱-۸)قلمرو زمانی تحقیق ۹
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱-۱)مقدمه ۱۱
۲-۱-۲)ضرورت و اهمیت توانمندسازی ۱۱
۲-۱-۳)تعاریف توانمندسازی نیروی انسانی ۱۲
۲-۱-۳-۱)توانمندسازی به عنوان تفویض اختیار ۱۲
۲-۱-۳-۲)توانمندسازی به عنوان ایجاد انگیزش ۱۳
۲-۱-۳-۳)توانمندسازی روان شناختی ۱۳
۲-۱-۴)منزلهای سه گانه فرایند توانمندسازی ۱۴
۲-۱-۴-۱)منزل اول: آغاز کار و جهت گیری ۱۴
۲-۱-۴-۲)منزل دوم: تغییر و نومیدی ۱۴
۲-۱-۴-۳)منزل سوم: پذیرش و پالایش ۱۵
۲-۱-۵)ریشه های توانمندسازی ۱۵
۲-۱-۵)رویکردهای توانمندسازی ۱۷
۲-۱-۵-۱)رویکرد مکانیکی ۱۷
۲-۱-۵-۲)رویکرد ارگانیکی ۱۸
۲-۱-۶)ابعاد توانمندسازی روان شناختی ۲۰
۲-۱-۶-۱)احساس شایستگی ۲۰
۲-۱-۶-۲)احساس مؤثر بودن ۲۱
۲-۱-۶-۳) احساس معنی دار بودن ۲۲
۲-۱-۶-۴)احساس خودمختاری ۲۲
۲-۱-۶-۵)احساس اعتماد ۲۳
۲-۱-۷)مدل های توانمندسازی ۲۳
۲-۱-۷-۱)مدل توانمندسازی توماس و ولتهاوس ۲۳
۲-۱-۷-۲)مدل توانمندسازی باون ولاولر ۲۴
۲-۱-۷-۳)مدل توانمندسازی اسپریتزر ۲۶
۲-۱-۷-۴)مدل کویین و اسپریتزر ۲۷
۲-۱-۷-۵)مدل والاس و استورم ۲۸
۲-۱-۷-۶)مدل یا هیاملهم ۲۹
۲-۱-۷-۷)مدل کونزاک ۲۹
۲-۱-۷-۸)مدل توانمندسازی عبداللهی و نوه ابراهیم ۲۹
۲-۱-۸)شرایط زمینه ساز توانمندسازی کارکنان ۳۱
۲-۱-۸-۱)داشتن اهداف و بینش روشن ۳۱
۲-۱-۸-۲)ساختار سازمانی ۳۱
۲-۱-۸-۳)نظام پاداش دهی ۳۲
۲-۱-۸-۴)رشد حرفه ای کارکنان ۳۲
۲-۱-۸-۵)دسترسی کارکنان به منابع ۳۳
۲-۱-۹)مزایای توانمندسازی ۳۳
۲-۱-۱۰)موانع توانمندسازی ۳۴
۲-۱-۱۱)اصول توانمندسازی ۳۵
۲-۱-۱۲)الزام های موردنیاز در فرایند توانمندسازی کارکنان ۳۶
۲-۲)یادگیری سازمانی ۳۸
۲-۲-۱) تفاوت آموزش و یادگیری ۳۹
۲-۲-۲) یادگیری در سازمان ها ۴۰
۲-۲-۳) انواع یادگیری سازمانی ۴۱
۲-۲-۳-۱) یادگیری انطباقی ۴۳
۲-۲-۳-۲)یادگیری پیشبینی کننده: ۴۴
۲-۲-۳-۳)یادگیری ثانویه ۴۴
۲-۲-۳-۴)یادگیری عملی: ۴۵
۲-۲-۴) سطوح یادگیری سازمانی ۴۶
۲-۲-۴-۱)یادگیری فردی ۴۶
۲-۲-۴-۲)یادگیری تیمی و گروهی ۴۷
۲-۲-۴-۳)یادگیری فرابخشی ۴۷
۲-۲-۵) برنامههای یادگیری در سازمانها ۴۷
۲-۲-۶) سازمان یادگیرنده و شکل گیری آن ۴۹
۲-۲-۷) اجرای تئوری سازمان یادگیرنده ۵۱
۲-۲-۸) مراحل تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده ۵۲
۲-۲-۹)مدل های یادگیری سازمانی ۵۶
۲-۲-۱۰) چگونگی تبدیل سازمانهای دولتی به سازمانهای یادگیرنده ۵۶
۲-۳)پیشینه تحقیق ۶۳
۲-۳-۱)مطالعات انجام گرفته در داخل کشور ۶۳
۲-۳-۲)مطالعات انجام گرفته در خارج کشور ۶۴
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱) مقدمه ۶۸
۳-۲) روش تحقیق ۶۸
۳-۳)جامعه آماری ۶۸
۳-۴) نمونه آماری ۶۸
۳-۴-۱)روایی و پایایی (اعتبار) تحقیق ۶۸
۳-۴-۱-۱) آزمون روایی ۶۸
۳-۴-۱-۲) آزمون پایایی ۶۹
۳-۵) متغیر های پژوهش ۷۱
۳-۶) ابزار اندازه گیری ۷۱
۳-۶-۱- حجم نمونه آماری ۷۳
۳-۷) روش گردآوری اطلاعات ۷۴
۳-۸)روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۷۴
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱)مقدمه ۷۷
۴-۲) بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی ۷۷
۴-۲-۱-جنسیت ۷۷
۴-۲-۲- میزان تحصیلات ۷۸
۴-۲-۳ – سن ۷۹
۴-۲-۴- سنوات خدمت: ۸۰
۴-۳) آزمون فرض نرمال بودن متغیرها: ۸۱
۴-۳- آزمون فرضیات تحقیق ۸۲
۴-۳-۱)فرضیه اصلی: ۸۳
۴-۳-۲)فرضیه فرعی اول: ۸۴
۴-۳-۳)فرضیه فرعی دوم: ۸۵
۴-۳-۴)فرضیه فرعی سوم: ۸۵
۴-۳-۴)فرضیه فرعی چهارم: ۸۶
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱)مقدمه ۸۹
۵-۲) مرور نتایج تحقیق ۸۹
۵-۳)بحث و تفسیر نتایج ۸۹
۵-۳)پیشنهادات ۹۳
۵-۴)محدودیت های تحقیق ۹۴
منابع فارسی ۹۵
چکیده
هدف پژوهش حاضر تاثیر توانمند سازی روانشناختی کارکنان بر یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان میباشد. این پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع رگرسیونی بوده که جامعه مورد نظر این تحقیق شامل کلیه کارکنان بر یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به تعداد۱۲۰ نفر می باشد. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان، ۹۲ نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای متغیر توانمندسازی روانشناختی از پرسشنامه اسپریتزر و میشرا(۱۹۹۴-۱۹۹۵) تهیه شده بود و از پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه( ۲۰۰۱) جهت سنجش یادگیری سازمانی استفاده شده استفاده شده که روایی آن مورد تایید استاد قرار گرفت و پایایی هر دو پرسشنامه به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۸۱/۰ و ۸۱۹/۰ بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق از شاخص رگرسیون خطی به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، برای فرضیه اصلی تحقیق توانمندسازی روان شناختی کارکنان بر یادگیری سازمانی تاثیرمعناداری دارد. از طرفی برای فرضیات فرعی نتایج نشان داد مولفه شایستگی و موثر بودن دارای تاثیر بیشتری به نسبت مولفه های خودمختاری و معناداری بر روی یادگیری سازمانی هستند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |
کلید واژه: توانمندی روانشناختی، یادگیری سازمانی، موثر بودن، شایستگی
۱-۱)مقدمه
از عوامل مهم بقا و حیات سازمانها، نیروی انسانی کیفی و توانمند است. به عبارت دیگر اهمیت منابع انسانی به مراتب از فناوری جدید، منابع مالی و مادی بیشتر است. تفاوت اصلی سازمانها را باید در دانایی و نادانی دانست. نقش نیروی انسانی کارآمد، توانا و دانا در تحقق اهداف سازمانی، امری غیر قابل انکار می باشد (نکویی مقدم و ملایی فرد، ۱۳۸۸).
اهمیت یادگیری مستمر و قوی در سازمانها هرگز تا به این اندازه حیاتی نبوده است. به دلیل وجود نیروهایی همچون جهانی شدن و فناوری، سرعت و پیچیدگی تحولات به گونهای افزایش یافت که سازمانها مجبور شدند برای ادامه حیات همواره چیزهای بیشتری یاد بگیرند (مارکواد،:۱۳۸۸). از طرف دیگر امروزه توانمندسازی کارکنان به عنوان استراتژی افزایش عملکرد و تأمین بقای سازمان بایدمهمترین مسأله سازمان در نظر گرفته شود. در این شرایط بسیاری از سازمانها، راهحل را افزایش قابلیت یادگیری سازمانی و اجرای برنامه های توانمندسازی تشخیص داده و کوشش کرده اند با به کارگیری این برنامه ها، بر احساس کارکنان، با بهره گرفتن از یادگیری سازمانی و توانمندسازی افراد بر موانع درونی و بیرونی چیره شوند و زمینه مساعد را برای پرورش کارکنان توانمندفراهم سازند.
همان طور که انسان از استعداد و توان یادگیری برخوردار است و میتواند از طریق انجام فعالیتهای مؤثر و کشف و اصلاح اشتباهات خود یاد بگیرد، سازمانها نیز از چنین تواناییهای برخوردارند. از این رو پیشرفت سریع و وسیع فناوری اطلاعات در عصر حاضر و رقابتهای آشکار و پنهان روز افزون در دنیا، اهمیت وضرورت یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی را دو چندان نموده است.
۱-۲)بیان مساله:
عملکرد(توانمندی) کارکنان از مهمترین متغیرها در حیطه رفتار سازمانی محسوب میشود، چرا که هر سازمانی دارای هدفی است که فلسفه وجودی آن را تشکیل میدهد و نیل به اهداف آن در گرو بسیج امکانات (سرمایه و تجهیزات و نیروی انسانی) میباشد. در میان امکانات یک سازمان، نقش محوری و اصلی به عهده نیروی انسانی است. چرا که ترکیب بهینه عامل انسانی با عامل سرمایه و سایر عوامل موثر در سازمان، به دلیل فراهم نمودن زمینه افزایش انگیزه نیروی انسانی، امکان تحقق اهداف سازمانی را افزایش میدهد. چرا که اگر نیروی انسانی انگیزه و رضایت از شغل خویش نداشته باشد، بالطبع عملکرد کاری وی نیز کاهش مییابد. در این میان برخورد مناسب مدیر سبب ایجاد روحیه قوی و در نتیجه عملکرد بالاتر کارکنان خواهد شد. پژوهش ها نشان میدهد از جمله عواملی که می تواند با ایجاد یادگیری در سازمان ارتباط داشته باشد کارکنان توانمند و توانمندی سازی در کارکنان است.توانمند سازی ابزاری است که مدیران بوسیله آن قادر خواهند بود سازمانهای امروزی را که دارای ویژگیهایی چون تنوع کانالهای نفوذ، رشدو اتکا به ساختار افقی و شبکه ای، حداقل شدن فاصله کارکنان از مدیران و کاهش تعلق سازمانی می باشند بطور کارآمد اداره کنند(کریستین[۱]،۱۹۹۹)
به عبارتی توانمند سازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به مدیران امکان خواهد داد تا در برابر پویاییهای محیط رقابتی به سرعت و بطور مناسب عمل نموده، موجبات برتری رقابتی سازمان شان را فراهم آورند.
از دیدگاه اسپرتیزر (۲۰۰۷) توانمندسازی روانشناختی قابل تفکیک به چهار بعد معناداری، شایستگی؛ خود مختاری و مؤثربودن است. منظور از معناداری میزان ارزش تهداف شغلی یا کاری است که در رابطه با استاندارد ما یا ایده آل های فردی مورد قضاوت قرار می گیرد.شایستگی به معنای مهارت ها و توانایی های لازم یک شخص برای انجام درست یک شغل است و خود مختاری مربوط به احساس داشتن انتخاب و کنترل روی کار است . و مؤثر بودن به درجه ای اشاره می کند که یک شخص می تواند بر روی نتایج کارش اثر بگذارد(فک و همکاران،۲۰۱۱)
توانمندسازی روانشناختی مزایای گسترده ای برای سازمان و کارکنان دارد. تامین رضایت مشتری ، هم سویی سازمان با نیازهای بازار ، افزایش کیفیت تصمیم گیری ، بهبود مستمر افزایش سودآوری سازمان و . از جمله مزایای سازمانی آن و افزایش رضایت شغلی در کارکنان افزایش احساس تعلق ، مشارکت کارکنان، تعهد بیشتر کارکنان و. نیز از جمله مزایای فردی توانمند سازی روانشناختی است (صالحی امیدی ، ۱۳۹۰)
اکنون چالش های محیطی عصر حاضر از نظر پیشرفت سریع فن آوری، افزایش انتظارات مشتریان و ضرورت انعطاف پذیری، سازمانها را به جستجوی راهی برای تداوم بقای خود وادار کرده است. در این میان بسیاری از سازمانها، راه حل را افزایش قابلیت یادگیری سازمانی و اجرای برنامه های توانمند سازی تشخیص داده و تلاش کرده اند با اجرای این برنامه ها، ضمن اصلاح متغیرهای موثر بر احساس افراد، با بهره گیری از یادگیری و توانمند سازی فرد، بر موانع درونی و بیرونی غلبه کرده و زمینه لازم برای پرورش کارکنان توانمند را به وجود آورند. ( محمدی، ۱۳۸۲).
در این میان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به عنوان یکی از ارکان اساسی نشر و تولید دانش در جامعه، به شدت با مبحث یادگیری سازمانی مواجه هستند. شاید بتوان ادعا نمود که یادگیری سازمانی از جمله مهمترین مباحث موجود در حوزه ی آموزش است. تحقیق حاضر باتوجه به رسالت مهم دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در تلاش است تا نقش توانمندسازی روانشناختی کارکنان را در یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان تبیین نماید.
۱-۳)اهمیت و ضرورت تحقیق
نظام آموزش عالی در جوامع نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می کند و در ایران نیز آموزش عالی وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش های مختلف جامعه در زمینه صنعت، کشاورزی و خدمات را بر عهده دارد. به دلیل این همه رسالت، کیفیت خدمات در آموزش عالی در طی دو دهه اخیر توجه فزاینده ای به خود جلب نموده است و به یک هدف مهم تبدیل شده است. دانشگاه ها برای کسب مزیت رقابتی از طریق کیفیت آموزش و کسب شهرت تلاش می کنند . مطالعات اخیر نشان داده اند که آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه نه تنها نقش مهمی در سرعت بخشیدن به نرخ رشد اقتصادی آن ها ایفا می کنند، بلکه همچنین آموزش عالی برای تحقق هدف آموزش برای همه و اهداف توسعه هزاره سوم اساسی است. به اعتقاد سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو[۲])،کیفیت آموزش باید در هر جامعه ای مورد تاکید قرار گیرد، چرا که علاوه بر پاداش اقتصادی، مزایای غیر اقتصادی مانند ارتقای بهداشت و سلامت، کاهش بزهکاری و ناهنجاری اجتماعی را نیز به دنبال دارد (محمدی و وکیلی ، ۱۳۸۹).
در جهان رقابتی امروز، یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدف ها و رسالت های موردنظر، عنصر انسان است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می بخشد و بقای سازمان را نیز تضمین می کند، منابع انسانی است. نیروی انسانی توانمند، یکی از شاخص های عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر است. واقعیت این است که اگر در سازمان ها از وجود انسان های خلاق، دانشگر، فرصت شناس و تبیین گر مسائل بی بهره باشیم، بسیاری از فرصت ها و موقعیت ها را از دست خواهیم داد ( طالبایان و وفایی، ۱۳۸۸).
توانمند سازی کارکنان یکی از تکنیک های مؤثر برای ارتقای بهره وری کارکنان واستفاده ی بهینه از ظرفیت ها و توانایی های آنان در زمینه ی اهداف سازمانی است. بررسی متون نشان می دهد که توانمند سازی کارکنان با رضایت شغلی، افزایش عملکرد و بهره وری شغلی، افزایش انگیزش درونی، روحیه بالاتر، بهبود کیفیت شعلی، کارایی بالاتر ، و در مدارس و دانشگاه ها، با عزت نفس بیشتر مدرسان، افزایش دانش معلمان در موضوع تدریس و روش های تریبیتی، بهبود روابط افراد دانشکده ، افزایش پیشرفت علمی در حوزه برنامه های درسی، افزایش انگیزش تحصیلی فراگیران، افزایش یادگیری سازمانی و پیشرفت تحصیلی فراگیران ارتباط دارد. (عبداللهی و حیدری،۱۳۸۷).
توانمندی نیروی انسانی در سازمان های آموزشی، به لحاظ نقش مهمی که در توسعه و پیشرفت جامعه در ابعاد متعدد داند، از اهمیت بیشتری برخورداراست. بنابراین لازم است که دانشگاه ها با شرایط و مقتضیات خود، سازوکارهای مناسب جهت توانمندسازی کارمندان خود شناسایی، و کلیه امکانات خود را برای آن بسیج نمایند. اولین گام برای توانمندسازی کارکنان، شناخت اثرات فرایند توانمندسازی و عوامل مؤثر بر آن است. با توجه به اهمیت توانمند سازی ضروری است که سازمان ها با شناخت درست عوامل موثر بر توانمندسازی و تعدیل شرایط در ارتقای اثر بخشی آن تلاش کنند. توانمند سازی باید مهم ترین مسئله سازمان در نظر گرفته شود زیرا توانمند سازی موجبات انعطاف پذیری در تغییرات داخلی سازمان ها را فراهم می کند و عنصر مهمی در سازمان های ارگانیک یا نظام یافته است. کاهش فشار روحی ناشی از کار و افزایش رضایت شغلی، دو نتیجه نگرشی پس از توانمندی سازی در محل کار است. میزان کم اختیار در طول کار روزانه با فشار ذهنی و افزایش بیماری های مزمن ارتباط دارد. تحقیقات نشان می دهند توانمند سازی موجب کاهش میزان بیماری، غیبت از کار، نقل و انتقال و کاهش فشارهای عصبی و روحی و استرس می گردد. (ناستی زایی و همکاران، ۱۳۸۹). با توجه به اهمیت آموزش عالی در توسعه و نیز اثرات مفید توانمند سازی بر افزایش کیفیت آموزشی در این مطالعه سعی شده اثر برنامه های توانمند سازی کارکنان بر کیفیت آموزشی در دانشگاه های پیام نور را مورد بررسی قرار خواهد گیرد.
۱-۴)اهداف تحقیق
۱-۴-۱)هدف اصلی
شناسایی میزان تاثیر گذاری توانمند سازی روانشناختی کارکنان بر یادگیری سازمانی آنها در دانشگاه کاشان
۱-۴-۲)اهداف فرعی
۱-شناسایی میزان تاثیر گذاری احساس معنی داری در شغل بر یادگیری سازمانی در کارکنان دانشگاه کاشان
۲- شناسایی میزان تاثیر گذاری احساس شایستگی در شغل بر یادگیری سازمانی در کارکنان دانشگاه کاشان
۳- شناسایی میزان تاثیر گذاری احساس داشتن خودمختاری(حق انتخاب) در امور و مشاغل کارکنان بر یادگیری سازمانی آنها در دانشگاه کاشان
- ۹۹/۰۸/۲۹