لیست پایان نامه ها

آخرین مطالب

۱ـ۸. تعریف نظری واژگان تحقیق. ۹

 

۱ـ۹. تعریف عملیاتی واژگان تحقیق. ۱۰

 

۱ـ۱۰. قلمرو تحقیق. ۱۱

 

۱ـ۱۰ـ۱. قلمرو مکانی تحقیق. ۱۱

 

۱ـ۱۰ـ۲. قلمرو زمانی تحقیق. ۱۱

 

فصل دوم

 

مقدمه. ۱۳

 

بخش اول: سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS) 14

 

۲ـ۱ـ۱. عصر اطلاعات. ۱۴

 

۲ـ۱ـ۲. سیستم‌های اطلاعات مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی. ۱۵

 

۲ـ۱ـ۳. روند تکامل MIS. 18

 

۲ـ۱ـ۴. نقش تفکر سیستمی در سیستم‌های اطلاعات مدیریت. ۲۰

 

۲ـ۱ـ۵. داده‌‌ ۲۱

 

۲ـ۱ـ۶. اطلاعات. ۲۱

 

۲ـ۱ـ۷. دانش ۲۲

 

۲ـ۱ـ۸. فرایند تبدیل داده به دانش ۲۳

 

۲ـ۱ـ۹. نقش اطلاعات در سازمان. ۲۴

 

۲ـ۱ـ۱۰. انواع اطلاعات با توجه به سطوح مدیریت. ۲۴

 

۲ـ۱ـ۱۰ـ۱. اطلاعات برنامه‌های راهبردی. ۲۴

 

۲ـ۱ـ۱۰ـ۲. اطلاعات برنامه‌های راهکاری. ۲۵

 

۲ـ۱ـ۱۰ـ۳. اطلاعات برنامه‌های عملیاتی. ۲۵

 

۲ـ۱ـ۱۱. انواع اصلی اطلاعات کسب و کار. ۲۶

 

۲ـ۱ـ۱۲. نقش سیستم‌های اطلاعات مدیریت در تصمیم‌گیری. ۲۷

 

۲ـ۱ـ۱۳. جایگاه ساختاری سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان. ۲۹

 

۲ـ۱ـ۱۴. طبقه‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی از نظر کاربرد ۳۰

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۱. سیستم‌های اطلاعات مدیریتی (MIS) 30

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۲. سیستم‌های اطلاعات تولید گزارش (RIS) 30

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۳. سیستم‌های اطلاعات مدیران ارشد (EIS) 31

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۴. سیستم‌های اطلاعات راهبردی (SIS) 32

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۵. سیستم‌های اطلاعات پشتیبان تصمیم (DSS) 32

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۵ـ۱. اهمیت DSS. 33

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۵ـ۲. ویژگی DSS‌ها ۳۳

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۵ـ۳. ابزارها و کاربردهای DSSها ۳۴

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۶. سیستم‌های پردازش تبادلات یا تراکنش‌ها (TPS) 35

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۷. سیستم‌های اطلاعات اداری (OIS) 36

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۸. سیستم‌های مدیریت منابع انسانی (HRS) 37

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۹. سیستم‌های اطلاعات حسابداری (AIS) 37

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۱۰. سیستم‌های اطلاعات تجاری (BIS) 38

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۱۱. سیستم‌های اطلاعات تولید (PIS) 39

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۱۲. سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) 40

 

۲ـ۱ـ۱۴ـ۱۳. سیستم‌های اطلاعات اسنادی (DIS) 40

 

۲ـ۱ـ۱۵. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) 41

 

۲ـ۱ـ۱۶. مزایا و محدودیت‌های استفاده از سیستم‌های اطلاعات مدیریت در سازمان. ۴۱

 

۲ـ۱ـ۱۶ـ۱. فواید و مزایا ۴۲

 

۲ـ۱ـ۱۶ـ۲. محدودیت‌ها ۴۲

 

۲ـ۲ـ۱. تصمیم‌گیری. ۴۴

 

۲ـ۲ـ۲. نقش تصمیم‌گیری در مدیریت. ۴۵

 

۲ـ۲ـ۳. انواع تصمیم‌گیری‌ها ۴۶

 

۲ـ۲ـ۴. مدل‌های تصمیم‌گیری. ۴۸

 

۲ـ۲ـ۴ـ۱. مدل کلاسیک/عقلایی تصمیم‌گیری. ۴۹

 

۲ـ۲ـ۴ـ۲. مدل رفتاری تصمیم‌گیری (عقلانیت محدود) ۵۱

 

۲ـ۲ـ۴ـ۲ـ۱. نتایج حاصل از عقلانیت محدود ۵۲

 

۲ـ۲ـ۵. اطلاعات و تصمیم‌گیری. ۵۵

 

۲ـ۲ـ۵ـ۱. نقش اطلاعات در تصمیم‌گیری. ۵۵

 

۲ـ۲ـ۵ـ۲. شرایط محیطی. ۵۷

 

۲ـ۲ـ۵ـ۳. حجم اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری. ۵۷

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

۲ـ۲ـ۵ـ۴. آزمون‌های اطلاعات. ۵۷

 

۲ـ۲ـ۶. تصمیم‌گیری فردی. ۵۸

 

۲ـ۲ـ۷. تصمیم‌گیری گروهی. ۶۰

 

۲ـ۲ـ۷ـ۱. روش‌های تصمیم‌گیری گروهی. ۶۰

 

۲ـ۲ـ۷ـ۱ـ۱. روش طوفان مغزی. ۶۰

 

۲ـ۲ـ۷ـ۱ـ۲. روش گروه اسمی یا گروه کاغذی. ۶۱

 

۲ـ۲ـ۷ـ۱ـ۳. روش دلفی. ۶۱

 

۲ـ۲ـ۸. مقایسه تصمیم‌گیری فردی و گروهی. ۶۱

 

۲ـ۲ـ۸ـ۱. مزیت‌های تصمیم‌گیری گروهی. ۶۲

 

۲ـ۲ـ۸ـ۲. معایب تصمیم‌گیری گروهی. ۶۲

 

۲ـ۲ـ۹. مشکلات و تنگناهای تصمیم‌گیری. ۶۳

 

بخش سوم: آشنایی با حوزه علمیه  قم )دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) ۶۷

 

۲ـ۳ـ۱. معاونت آموزش و دانشگاه باقرالعلوم(ع) ۶۷

 

۲ـ۳ـ۲. معاونت پژوهشی و موسسه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. ۶۷

 

۲ـ۳ـ۳. معاونت فرهنگی و تبلیغی. ۶۸

 

۲ـ۳ـ۴. موسسه بوستان کتاب. ۶۸

 

۲ـ۳ـ۵. موسسه فرهنگی فردوس وسف ۶۹

 

۲ـ۳ـ۶. صندوق قرض الحسنه دفترتبلیغات اسلامی. ۷۰

 

۲ـ۳ـ۷. مرکز امور بین الملل. ۷۱

 

۲ـ۳ـ۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی. ۷۲

 

فصل سوم

 

۳ـ۱. مقدمه. ۷۴

 

۳ـ۲. هدف تحقیق. ۷۴

 

۳ـ۳. روش تحقیق. ۷۵

 

۳ـ۴. فرضیات تحقیق. ۷۵

 

۳ـ۵. متغیرهای تحقیق. ۷۶

 

۳ـ۵ـ۱. متغیر مستقل. ۷۶

 

۳ـ۵ـ۲. متغیر وابسته. ۷۶

 

۳ـ۶. جامعه آماری. ۷۶

 

۳ـ۷. روش نمونه‌گیری و تعیین حجم نمونه. ۷۸

 

۳ـ۸. روش گردآوری داده‌ها ۸۰

 

۳ـ۹. ابزار جمع‌ آوری داده‌ها ۸۰

 

۳ـ۹ـ۱. اجزای پرسش‌نامه. ۸۰

 

۳ـ۹ـ۲. مقیاس لیکرت. ۸۱

 

۳ـ۹ـ۳. روایی (اعتبار) پرسش‌نامه. ۸۲

 

۳ـ۹ـ۴. پایایی پرسش‌نامه. ۸۳

 

۳ـ۱۰. روش‌های آماری مورد استفاده ۸۳

 

۳ـ۱۰ـ۱. آزمون t تک‌نمونه‌ای. ۸۳

 

۳ـ۱۰ـ۲. آزمون رتبه‌بندی فریدمن. ۸۴

 

۳ـ۱۰ـ۳. استفاده از آزمون‌های تکمیلی. ۸۶

 

۳ـ۱۰ـ۴. آزمون ویلکاکسون. ۸۷

 

۳ـ۱۰ـ۵. ضریب همبستگی رتبه‌ای (اسپیرمن) ۸۸

 

فصل چهارم

 

مقدمه. ۹۱

 

بخش اول:‌ بررسی ویژگی‌های جمعیتی پاسخ‌دهندگان. ۹۲

 

نمودار ۴ـ۱ـ۱. نمودار درصد پاسخ‌دهندگان برحسب دانشگاه محل خدمت. ۹۳

 

۴ـ۱ـ۲. میزان تحصیلات پاسخ‌دهندگان. ۹۳

 

۴ـ۱ـ۳. وضعیت سنی پاسخ‌دهندگان. ۹۴

 

۴ـ۱ـ۴. سابقه خدمت پاسخ‌دهندگان. ۹۶

 

۴ـ۱ـ۵. سمت شغلی پاسخ‌دهندگان. ۹۷

 

بخش دوم: بررسی فرضیات تحقیق. ۹۹

 

۴ـ۲ـ۱. بررسی ارتباط «به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات مدیریت» و «تصمیم‌گیری». ۹۹

 

۴ـ۲ـ۲. ضریب همبستگی اسپیرمن. ۹۹

 

۴ـ۲ـ۹. خلاصه نتایج آزمون‌های صورت‌گرفته. ۱۰۷

 

بخش سوم: مقایسه و رتبه‌بندی مؤلفه‌های «تصمیم‌گیری». ۱۱۰

 

۴ـ۳ـ۱. آزمون فریدمن. ۱۱۰

 

۴ـ۳ـ۲. مقایسه مؤلفه‌های «تصمیم‌گیری». ۱۱۰

 

فصل پنجم

 

۵ـ۱. مقدمه. ۱۱۵

 

۵ـ۲. مرور فرضیات و نتایج آماری فرضیات. ۱۱۵

 

۵ـ۳. تحلیل نتایج فرضیات. ۱۱۶

 

۵ـ۴. پیشنهادات. ۱۱۷

 

منابع

 

منابع و مآخذ ۱۲۰

 

منابع فارسی. ۱۲۰

 

منابع انگلیسی. ۱۲۱

 

سایت‌های اینترنتی. ۱۲۲

 

چکیده تحقیق

 

امروزه، سیستم‌های اطلاعات مدیریت نقش بسزایی در سازمان‌ها به‌طور کلی در حوزه علمیه قم و واحدهای تابعه اعم از موسسات و سازمان‌های آموزشی و پژوهشی به‌طور خاص دارند. بررسی جایگاه و وضعیت این سیستم‌ها در محیط‌های آموزشی و تأثیرگذاری آنها بر فعالیت‌های مدیران این سازمان‌ها، با توجه به نقش آموزش و یادگیری در جوامع، اهمیت بسزایی دارد. از این‌رو ، مسئله اصلی در پژوهش ، تأثیر به ‌کارگیری سیستم‌ اطلاعات مدیریت بر تصمیمات مالی مدیران حوزه علمیه استان قم می‌باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر روش، پیمایشی ـ میدانی به شمار می‌آید. روایی و پایایی پرسش‌نامه‌های مورد استفاده که یکی مربوط به سیستم‌های اطلاعات مدیریت و دیگری مربوط به تصمیم‌گیری است، مورد تأیید قرار گرفته‌ است ؛ به‌طوری که روایی آنها از سوی استاد راهنما و افراد متخصص تأیید شد و پایایی (آلفای کرونباخ) آنها نیز، با بهره گرفتن از ۱۴ پرسش‌نامه اولیه که به‌طور آزمایشی میان مدیران مربوطه توزیع شده بود، به‌ترتیب ۹۵۱/۰ و ۹۸۳/۰ به دست آمد که بیانگر پایایی بسیار بالای پرسش‌نامه‌ها می‌باشد. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها توسط نرم‌افزار  SPSS ، بیانگر تأیید فرضیات فرعی و فرضیه اصلی تحقیق می باشد که به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات مدیریت بر تصمیمات مالی مدیران حوزه علمیه قم مورد بررسی قرار گرفت . نتایج این پژوهش، یافته‌های اُبی، فابونمی و آدِبایو را در مورد تأثیرگذاری استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی بر تصمیم‌گیری در سازمان ها و موسسات آموزشی، تأیید می‌کنند.

 

واژه‌های کلیدی:

 

اطلاعات ، سیستم‌های اطلاعات مدیریت، تصمیمات ، شناسایی مسئله ، شناسایی و ارزیابی راه‌حل‌ها ، انتخاب راه‌حل ، اجرای راه‌حل ، ارزیابی نتایج ، مدیران

 

مقدمه

 

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران ، تصمیم‌گیری است. نوبل[۱] و هربرت سایمون[۲] (۱۹۶۰) معتقدند که فرایند تصمیم‌گیری مترادف با مدیریت است ، به‌طوری که تصمیم‌گیری هسته و شالوده تمام وظایف مدیریتی است و تصمیم‌گیری قطعاً برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی شرکت یا سازمان ضروری است (سلی،[۳] ۱۹۹۸: ۱؛ به نقل از: سرلک و فراتی، ۱۳۸۷: ۱۲۶ـ۱۲۷). به گفته بارنارد،[۴] تصمیم‌گیری، اصل و اساس وظایف مدیر را تشکیل می‌دهد و مهارت مدیر در تصمیم‌گیری خود را در کارایی وظایف و در کیفیت خدماتی که او ارائه می‌دهد ، نمایان می‌سازد (سعادت، ۱۳۷۲: ۴).

 

دلایل متعددی برای پشتیبانی سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS)[5] از تصمیم‌گیری وجود دارد که برخی از متداول‌ترین آنها شامل فایق آمدن بر محدودیت‌های فکری انسان در پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات ، تسهیل ارتباطات و تبادل دانش ، کاهش هزینه ، پشتیبانی فنی و حمایت از کیفیت تصمیم‌ها در سازمان‌ می‌باشد (برگرفته از: سرلک و فراتی، ۱۳۸۷: ۱۳۳ـ۱۳۴).

 

به‌طور کلی رابطه اتخاذ تصمیمات و سیستم‌های اطلاعاتی عبارت‌اند از:

 

 

  1. فراهم آوردن اطلاعات لازم جهت اخذ تصمیمات مهم و حل مشکلات؛
  2. فراهم آوردن اطلاعات لازم جهت اخذ تصمیمات تکراری و مقایسه‌ای (مؤمنی، ۱۳۷۲: ۵۲۸؛ به نقل از: سرلک و فراتی، ۱۳۸۷: ۱۳۴).

خوانندگان در این فصل با عناصر و اجزای تحقیق حاضر، به‌طور کلی، آشنا می‌شوند؛ به‌طوری که مطالعه این فصل، آنها را قادر می‌سازد یک دید جامع و فراگیر از این پژوهش به دست آورند و این می‌تواند آنها را به مطالعه فصل‌های بعدی ترغیب کند. مطالب این فصل شامل بیان مسئله؛ ضرورت انجام تحقیق؛ فرضیات ، اهداف و روش‌شناسی تحقیق؛ محدودیت‌های تحقیق؛ تعریف نظری و عملیاتی واژگان و قلمرو تحقیق است.

 

 

 

۱ـ۲. بیان مسئله

 

بررسی و تحلیل نقش سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS) در سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه چگونگی جمع‌ آوری ، ذخیره ، پردازش ، انتشار و استفاده از اطلاعات در جهت رسیدن به اهداف سازمانی، امری حیاتی به شمار می‌آید. دانشگاه‌ و مراکز آموزشی و پژوهشی نیز از این امر مستثنا نیستند و هر گونه تحقیق و پژوهش در رابطه با چگونگی‌ به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعاتی در آنها، می‌تواند گام مؤثری در جهت بهره‌برداری هر چه بیشتر از این سیستم‌ها بردارد.

 

با توجه به اینکه در دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مشکلات و نواقصی در به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات مدیریت وجود دارد، پژوهش حاضر می‌کوشد با ارزیابی جایگاه و نقش سیستم‌های اطلاعاتی در این سازمان‌ و تأثیرات آنها بر تصمیمات مدیران مربوطه ، اشکالات موجود را ارزیابی کرده و پیشنهاداتی در جهت رفع و یا کاهش آنها ارائه کند. عمده مسائل و مشکلات موجود در واحدهایی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است عبارت‌اند از:

 

 

 

 

 

 

  1. فقدان روش‌ها و رویه‌های مشخص در فراهم‌سازی و تأمین اطلاعات؛
  2. گردآوری اطلاعات با محتوا‌ها و شکل‌بندی‌ (فرمت)‌های مختلف در قالب یک نوع طبقه‌بندی؛
  3. عدم سازوکار مشخص در ثبت و ذخیره اطلاعات؛
  4. نامرتب و پراکنده بودن اطلاعات بایگانی‌شده از لحاظ شکل‌بندی و محل قرارگیری؛
  5. تأخیر در بازیابی اطلاعات ذخیره‌شده؛
  6. الگوها و قالب‌های ثابت و همیشگی در چگونگی نمایش اطلاعات‌ ارزیابی‌شده؛
  • نازنین حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی