لیست پایان نامه ها

آخرین مطالب

۱-۸-۲ وابسته.۱۰

 

۱-۸-۳ نامربوط یا ناخواسته .۱۰

 

۱- ۹  قلمرو تحقیق۱۰

 

۱-۹-۱ قلمرو موضوعی .۱۰

 

۱-۹-۲ قلمرو زمانی ۱۰

 

۱-۹-۳ قلمرومکانی .۱۰

 

۱ -۱۰ تاریخچه مدیریت .۱۱

 

۱-۱۱مدیریت و مدیران .۱۲

 

۱-۱۲ تعریف اصطلاحات و مفاهیم.۱۳

 

 

 

 

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

 

۲- ۱مقدمه۱۷

 

بخش اول:  کارایی

 

۲-۲ مفهوم کارایی۱۹

 

۲-۳ کارایی.۱۹

 

۲-۴ اثربخشی و کارایی۲۰

 

بخش دوم : اهمیت آموزش

 

۲-۵ آموزش .۲۳

 

۲-۶ آموزش مدیران آموزشی۲۴

 

۲-۷ آموزش از دیدگاه اسلام .۲۴

 

۲-۸ مفهوم آموزش ضمن خدمت .۲۵

 

۲-۹ آموزش ضمن خدمت کارکنان.۲۷

 

۲-۱۰ تاریخچه آموزش ضمن خدمت۲۹

 

۲-۱۱ سیمای آموزش ضمن خدمت بعد از انقلاب اسلامی۳۱

 

۲-۱۲ اهداف آموزش ضمن خدمت۳۲

 

۲-۱۳ دلایل و ضرورت آموزش ضمن خدمت۳۴

 

۲-۱۴ اصول آموزش ضمن خدمت۳۶

 

۲-۱۵ فرایند آموزش کارکنان۳۷

 

۲-۱۵-۱ تعیین نیازهای آموزشی۳۷

 

۲-۱۵-۲  تعیین اهداف آموزشی۳۷

 

۲-۱۶ مدلهای گوناگون از مراحل و فرایندهای آموزش.۳۸

 

۲-۱۷ انتخاب روش های آموزشی  .۴۳

 

۲-۱۸ شیوه های آموزش ضمن خدمت.۴۴

 

۲-۱۹  یادگیری.۴۷

 

۲-۲۰  اصول یادگیری۴۹

 

۲-۲۰-۱ راهنمایی۵۰

 

۲-۲۰-۲ بازخورد۵۰

 

۲-۲۰-۳ پاداش.۵۰

 

۲-۲۰-۴ انگیزش۵۰

 

۲-۲۰-۵ انتقال۵۰

 

۲-۲۱  تاریخچه آموزشهای ضمن خدمت در آموزش و پرورش۵۱

 

بخش سوم : مدیریت و مدیریت آموزشی

 

۲-۲۲ مدیریت ۵۵

 

۲-۲۳ سوابق تاریخی مدیریت.۵۶

 

۲-۲۴ سیر پیدایش مدیریت بعنوان یک علم ۵۸

 

۲-۲۵ مدیریت آموزشی۶۹

 

۲-۲۵-۱ تعریف مدیریت آموزشی.۶۹

 

۲-۲۵-۲ ضرورت مدیریت آموزشی.۷۰

 

۲-۲۵-۳  اهداف مدیریت آموزشی.۷۱

 

۲-۲۵-۴ کارکردهای مدیریت آموزشی ۷۲

 

۲-۲۴-۵ ویژگی‌های مدیر آموزشی۷۲

 

۲-۲۶  نیایش نامه مدیر۷۳

 

بخش چهارم : پیشینه تحقیق

 

۲-۲۷ پیشینه داخلی ۷۵

 

۲-۲۸ پژوهش‌های خارجی .۸۰

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

 

۳-۱مقدمه.۸۴

 

۳-۲روش تحقیق۸۵

 

۳-۳جامعه آماری تحقیق.۸۶

 

۳-۴ نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری.۸۶

 

۳-۵ روش گردآوری اطلاعات۸۷

 

۳-۶ روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها .۸۸

 

 

 

 

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱ مقدمه.۸۹

 

۴-۲ توصیف داده ها.۹۰

 

۴-۳ آزمون فرضیه ها.۹۴

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

 

۵-۱ مقدمه ۹۹

 

۵-۲ نتایج تحقیق۱۰۰

 

۵-۳ پیشنهادات.۱۰۰

 

۵-۴ پیشنهادات.۱۰۱

 

۵-۵ محدودیتها .۱۰۱

 

۵-۵-۱ محدودیت تحقیق ۱۰۱

 

۵-۶ محدودیت محقق .۱۰۲

 

۵-۷  پیشنهادات قابل تعمیم در خصوص آموزش های ضمن خدمتدر مجموعه های اداری۱۰۲

 

منابع فارسی۱۰۳

 

منابع لاتین۱۰۵

 

پرسشنامه۱۰

 

چکیده

 

امروزه آموزش های ضمن خدمت عوامل مؤثری در افزایش کارایی سازمان ها محسوب می شوند و در سازمان ها  هرگونه کاهش کیفیت ، خدمات و تولید کالا را می توان با توجه به عوامل درونی سازمان ها بررسی نمود و نگاه آینده به طور گسترده ای به وسیله ی هنجارهای فرهنگی ، ارزش ها و اعتقادها تعیین می شود.

 

هدف این تحقیق بررسی تأثیردوره های آموزش حین خدمت بر کارایی و اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی شهرستان کاشان- سال تحصیلی ۱۳۹۳می باشد و جامعه ی آماری این پژوهش شامل تعداد ۱۰۰مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان  بودند در این تحقیق برای استخراج حجم نمونه از جدول مورگان و کرجسبی  استفاده شده است ، برای گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه آموزش ضمن خدمت دارای پایایی ۹۱% و پرسشنامه کارایی شغلی  با پایایی ۸۹ % استفاده شده است .

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.

واژگان کلیدی : آموزش های ضمن خدمت ، کارایی، اثر بخشی

 

۱-۱ مقدمه

 

یکی از بارزترین خصوصیات عصر حاضر تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در طرز تفکر ، ایدئولوژی، ارزشهای اجتماعی و بسیاری از پدیده های اجتماعی به چشم می خورد. تکنولوژی بطور مداوم با شتابی بی مانند در حال تحول و پیشرفت است. از این رو برای مدیران امروزی که در محیطی پویا و متحول کار می کنند بهره گیری از اندیشه های نوین در روش های اثربخشی مدیریت برای سازمان و جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. به همین لحاظ مدیریت به مفهوم واقعی، نیازمند آگاهی، دانش، هوشیاری، قابلیت در حل و فصل مسائل پیچیده تکنولوژی ، فرهنگی و سنتها و قراردادهای اجتماعی مرتبط با سازمان است.(قنبری،۱:۱۳۸۲)

 

در نیم قرن اخیر، شیوه های مدیریت و رهبری در نظام های آموزشی ، دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای شده است ، طرح نظرات و اندیشه های جدید و متفاوت ، از سوی صاحب نظران رشته های مدیریت  و آموزش از یک سو ، نیاز به بهبود عملکرد و نتایج آموزش و پرورش از سوی دیگر ، ضرورت و اهمیت تحول و دگرگونی تکنولوژی و مدیریت آموزشی را به مرور بر گردانندگان نظام های آموزشی، آشکار کرده است . (علاقه بند ،۱:۱۳۸۰)

 

در باب اهمیت و لزوم آموزش کارکنان صاحب نظران امر، نظرات بسیاری را ارائه داده اند . از جمله اینکه تیلور (بنیانگذار مکتب مدیریت علمی ) می گوید : کارکنان را باید بر اساس روش های علمی انتخاب کرد و بر همین اساس آموزش داد تا برای انجام وظایفی که به عهده آنان محول شده است ، آماده شوند . نه اینکه خود مسئول انتخاب شغل و پرورش استعدادشان باشند. (طوسی ،۴۳:۱۳۸۱)

 

ادوین فلیپو[۱]، در زمینه اهمیت و لزوم آموزش معتقد است که: علاوه بر سرعت جریان تغییرات علمی و فنی و استفاده صحیح از نیروی انسانی ، بهبود کمی و کیفی محصولات و خدمات ، جلوگیری از بروز حوادث ضمن کار، ایجاد ثبات سازمان و رعایت انعطاف در مسائل ضروری ، کاهش در نظارت و تقویت کارکنان و ایجاد غرور و حیثیت در آنان نیز از مواردی هستند که اهمیت و ضرورت آموزش را هرچه بیشتر تایید می کنند.

 

باید پذیرفت که بدون برخورداری از نظام مدیریت کارآمد ، جامعه نمی توان حتی مشکلات مربوط به زندگی روزمره مردم را حل نماید ، چه رسد به اینکه خواهد برای آینده دور برنامه ریزی کند (ساعتچی، ۲۴۴:۱۳۸۰).

 

با توجه به تغییراتی که در جهان رخ می دهد و در راستای تطبیق با این تغییرات صاحبنظران به این فکر افتادند که به “آموزش و بهسازی منابع انسانی”بپردازند . در حقیقت آموزش ضمن خدمت در این دوران بهترین ابزار مدیران برای مقابله با این تغییرات به شمار می رفت . به همین منظور تصمیم بر این شد که،  به سرمایه گذاری های کلان روی انسانها بپردازند. این سرمایه گذاریها به منظور آموزش نیروی انسانی بود . آموزش، با هدف ارتقاء کیفی سطح مهارت، دانش و نگرش موجب توانمندی افراد در ایفای وظایف خود و کامیابی سازمان، مورد استفاده قرار می گیرد. (خراسانی وهمکارانش، ۴۰:۱۳۸۶)

 

در اینجا سازمانی موفق می شود که نیازهای آموزشی را شناسایی، وسایل مورد نیاز آموزش را فراهم، و در نهایت به ارزیابی تغییرات بپردازد.و این امر به منظور آگاهی و اطمینان از کیفیت نتایج و شایستگی افراد منتخب جهت آموزش حاصل می شود.( قلیچ لی، ۵۲:۱۳۸۶)

 

باتوجه به این واقعیت که دانش بشری به سرعت درحال دگرگونی است،میتوان اینگونه نتیجه گرفت که همه چیزبه شدت درحال تغییروتحول است۰ سازمانهابعنوان یک سیستم بازبامحیط خود در تعامل قرار دارند و برای تداوم بقاء خود نیازمند پاسخگویی به تغییرات محیطی هستند.سازمانهایی که از مدیران آگاه و موفق بهره میگیرند ،ضرورت آموزش در سازمان ها را بدرستی درک کرده اند  وبهبودوتوسعه منابع انسانی رایکی ازالزمات سازمانی قلمداد می کنند توسعه و بهبود منابع انسانی سازمان مستلزم شناسایی نیازهای آموزشی متناسب باهرشغل برای کارکنان آن شغل میباشد.تبیین نیازهای آموزشی در واقع سنگ زیرین برنامه ریزی آموزشی متناسب با   . هرشغل برای کارکنان آن شغل میباشد.

 

. بی تردید خواسته هرنظام آموزشی فراگیری سریع و درک و فهم هر چه بهتر فراگیر ان از مطالب آموخته شده است.

 

. بطوری که اگر فراگیران در پایان دوره آموزشی مطلب جدیدی نیاموخته باشند و یا در آموخته های آنهاسازماندهی صورت نگرفته باشددراینصورت بایددرسودمندی آن شک کرد.

 

 ۱-۲ بیان مسأله

 

 

 

کارایی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش به میزان قا بل توجهی به آگاهی و توانایی مدیران و کارکنان آن بستگی دارد . از آنجایی که نظام های آموزشی با جامعه و نهادهای آن در تعامل هستند برای عقب نماندن از تغییرات و تحولات علمی و تکنولوژیکی ، دانش و اطلاعات مدیران و دیگر اعضای آن باید به روز باشد . امروزه تقاضای روزافزون جامعه برای آموزش و پرورش افراد جامعه موجب بسط و گسترش سیستم ها و مؤسسات آموزشی گردیده  و در نتیجه مسئولیتها و عملکرد آنها در زمینه ها و سطوح مختلف آموزش و پرورش افزون و پیچیده تر شده است .

 

بطور کلی ، روند تحولات حاکی از آن است که اداره مدارس ، روز به روز به وظیفه پیچیده و دشواری مبدل می شود که انجام دادن آن به دانش و مهارت روزافزونی نیاز دارد . از این رو امروزه آشنایی با مفاهیم جدید مدیریت آموزشی و بهنگام کردن مهارتها و معلومات ، از وظایف مدیران آموزشی محسوب می شود در دنیای امروز، مهمترین نیروی هر سازمانی، کارکنان آن می باشد. لذا موفقیت هر سازمان در گرو گسترش توانایی ها و پرورش کامل استعدادهای آن می باشد. با توجه به واقعیت مذکور، امروزه آموزش کارکنان به عنوان عامل نوسازی ، پویایی، رشد و ارتقای توانایی های آنان در نتیجه توسعه و پیشرفت سازمان بیش ازپیش مورد توجه ویژه قرار گرفته است(علاقه بند ،۷:۱۳۸۳).

 

از طرف دیگر تجربیات و نتایج تحقیقات درباره مسائل و مشکلات مدارس اهمیت و ضرورت پرداختن به آموزش مدیران مدارس بیش از پیش آشکار می سازد. بطوری که تجربیات و نتایج تحقیقات نشان می دهد مدیران مدارس غالبا خود اذعان دارند که بدلیل فاقد بودن دانش و مهارت و اطلاعات از مبانی مدیریت و تعلیم و تربیت از درافتادن با مسائل اساسی نظام آموزشی در حیطه کار خود احساس ناتوانی می کنند.

 

بنابراین پیچیدگی و دشواری آموزش و پرورش در آن است که متغیرهای بسیاری در آن تأثیر دارند . از یک سو آموزش و پرورش با عوامل فردی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه سروکار دارد و از سوی دیگر ، علوم ، فنون و میراث فرهنگی را باید به گونه ای متحول و پویا به نسل جدید انتقال دهد و افرادی را تربیت کند که بتواند چرخهای عظیم کشور را به حرکت درآورند . بدیهی است اجرای چنین رسالتی بدون برخورداری مدیران از دانش و تجربه لازم امکان پذیر نیست . افزون بر آنکه آموزش و پرورش فی نفسه امری ظریف و دشوار است . همچنین مدیران در سطوح و رده های مختلف با مشکلاتی که ناشی از اوضاع میهن عزیز اسلامی است روبرو هستند . رشد جمعیت دانش آموزان ، کمبود فضای آموزشی ، کافی نبودن نیروی انسانی مجرب و تعلیم دیده ، تنوع شرایط اقلیمی و جغرافیایی ، تهاجم فرهنگی  و بسیاری مسائل بزرگ و کوچک دیگری بر دشواری وظایف مدیران می افزاید . از این رو مدیرانی می توانند کشتی آموزش و پرورش را از طوفان و گردابهایی که در سر راه آن قرار می گیرد ، نجات داده و به سر منزل برسانند که شایستگی وکاردانی لازم را داشته باشند و این شایستگی حاصل نمی شود مگر آنکه آنان افزون بر تعهد و صلاحیت های فردی و اجتماعی به علم ودانش مدیریت نیز مجهز شوند و در حقیقت تعهد و تخصص توأم با هم داشته باشند .(جزینی ، ۵:۱۳۸۳)

 

مسئله مهم در دنیای امروز، جهان در حال تغییر و تحول است. در چنین شرایطی بیشتر سازمانها به دنبال راه حلی برای تطبیق با این شرایط هستند‌. راه حلی که توسط بیشتر صاحب‌نظران عنوان شده ، آموزش منابع انسانی است. توسعه نیروی انسانی در سازمان از طریق آموزش به عنوان فرایندی تفکیک ناپذیر با شکوفایی توانایی و استعداد نیروها ، افزایش آگاهی و دانش ، تغییر نگرش و نهایتاً تاثیر گذاری بر رفتار و عملکرد انسانها اهمیتی اساسی یافته و نقش بسزایی در پیشرفت سازمان ایفا می کند. ( ابیلی،۱۲۳:۱۳۸۴)

 

آموزش و پرورش با توجه به تاثیر عمیقی که در جامعه دارد و هم به جهت تعداد بسیار زیاد کادر آموزشی و اداری نیازمند منطبق ساختن خود با علم واطلاعات روز می باشد. مدیران و معلمان هر کدام نیازمند آموزش هایی موثرمی باشند. آنچه در طراحی و اجرای آموزش اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می کند ، ارزیابی اثربخشی این نوع آموزشهاست که بتوان با تحلیل نتایج  به دست آمده ، آموزشهای تکمیلی و جهت داری را طراحی کرد.( ابطحی،۵۶:۱۳۸۳).

 

 در همین راستا به نظر می رسد که برای چیره شدن مدیران بر مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی در حیطه کار خود ، مسلح ساختن آنان به اگاهی ها و شناخت لازم در زمینه  دانش ، آگاهی ها و مهارت های مدیریتی از طریق آموزش های ضمن خدمت ضروری است و اما اینکه آموزش های ضمن خدمت مدیران مدارس تا چه حد در افزایش کارایی و عملکرد آنان مؤثر واقع شده و ایشان را در انجام وظایف ارائه راه حل منطقی و شایسته یاری کند ، موضوعی است که این تحقیق به آن خواهد پرداخت.

 

۱-۳  اهمیت و ضرورت تحقیق

 

با گسترش روزافزون علوم و فنون، پیچیده تر شدن شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ضرورت احساس می شود که مدیران برای برخورد موثر با مسائل، مشکلات آموزشی

  • نازنین حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی