لیست پایان نامه ها

آخرین مطالب

دانلود پایان نامه

 

عنوان کامل پایان نامه :

 

 بررسی روش حادثه سنجی با تمرکز بر اعلام اخبار مربوط به DPS و EPS

 

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 

نظریه مرتبط با حجم معاملات:

به طور کلی حجم معاملات یک سهم یا یک گروه صنعتی یا بورس نشان دهنده میزان علاقه فعالان اقتصادی به بازار سرمایه و روند رو به رشد یا نزول آن باشد. از آن جهت که بازار سرمایه در کنار بازار پول نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، لذا بررسی ابعاد مختلف آن از جمله حجم معاملات بررسی جدی را می‌طلبد.

حجم معاملات یک سهم یا کل بازار یکی از فاکتورهای نشان دهنده روند کلی سهم یا بازار می‌باشد، که به کمک آن در کنار سایر عوامل می‌توان استراتژی مناسب سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد. از سوی دیگر همانطور که می‌دانیم کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با توجه به حجم معاملات و خرید و فروش سهام در سال جاری در حال کاهش می‌باشد همین نکته می‌تواند عاملی جهت افزایش حجم معامله و مسیری جهت انتقال سرمایه به این بازار باشد.

از سوی دیگر حجم معاملات یکی از شاخص‌های نشان دهنده رویه آتی قیمت سهام می‌باشد. یک تحلیل‌گر به منظور درک بهتر روند افزایشی یا کاهشی قیمت سهم مورد نظر به مطالعه الگوهای حجم خواهد پرداخت. توضیح بیشتر اینکه حجم معاملات سهام کمک می‌کند تا بیابیم که آیا حرکات اخیر قیمتی سهم، به روند خود ادامه خواهد داد یا خیر. به عنوان یک تحلیل‌گر می‌دانیم که حجم معاملات سهم مقدم بر قیمت آن می‌باشد. بدین معنی که حجم معاملات پیش از حرکات قیمتی سهم نشان دهنده پایان یک روند صعودی یا نزولی آن می‌باشد. حجم معاملات در تحلیل تکنیکال یا همان تحلیل فنی مهم است زیرا تاییدی بر الگوهای قیمت می‌تواند باشد. هر حرکت قیمت به سمت بالا یا پائین اگر با حجم بالای معاملات توام باشد یک حرکت قویتر است و احتمال ادامه آن بیشتر است. (محمدی ، شاپور ،1383 ، تحلیل تکنیکال در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی،سال ششم ، شماره 17).

به اعتقاد کارپوف[1] رابطه بین قیمت و حجم معاملات به چهار دلیل مهم است:

دلیل اول: این رابطه جنبه‌های مختلفی را که بر روی رابطه قیمت و حجم معاملات اعم از تاثیر ورود اطلاعات جدید به بازار، چگونگی توزیع اطلاعات در بازار و میزان تابعیت قیمت بازار از اطلاعات موجود بازار را بررسی می‌کند. همچنین اندازه و حجم بازار و محدودیت‌هایی که در مورد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در سهام موجود دارد را نیز مشخص می‌نماید.

دلیل دوم: در تحقیقاتی که در آنها ترکیبی از قیمت سهام و حجم معاملات جهت بررسی ساختار بازار به کار می‌روند مهم هستند. اگر قیمت تغییر کند و حجم معاملات نیز به تبع آن تغییر کند بنابراین مشارکت حجم معاملات و قیمت سهام می‌تواند ضریب اطمینان این آزمونها را افزایش دهد.

دلیل سوم: رابطه بین حجم معاملات و قیمت سهام یک مساله اساسی در مورد وضعیت توزیع قیمت سهام است، زمانی که از قیمت در فاصله‌های زمانی ثابت نمونه‌گیری شود نرخ بازده در این حالت دارای یک توزیع منحنی شکل شبه نرمال است، که انحنای آن از تحدب منحنی نرمال متفاوت است. در این مورد دو فرضیه وجود دارد فرضیه اول بیان می‌دارد که نرخ بازده بهترین عامل برای طبقه‌بندی کردن و نمونه گیری است و فرضیه دوم این است که توزیع نرخ بازده به صورت یک منحنی، با پَخ زیاد است زیرا اطلاعات نمونه‌گیری شده، واریانس‌های متفاوتی دارد. رابطه حجم و قیمت عمدتاً از فرضیه دوم دفاع می‌کند.

دلیل چهارم: رابطه حجم معاملات و قیمت کاربرد قابل ملاحظه‌ای برای محققین در بازار پیش خرید کالاها دارد.

همان‌گونه که بیان می‌گردد اکثر تحقیقاتی که در زمینه حجم معاملات صورت ‌گرفته‌اند به بررسی رابطه حجم معاملات و نحوه قوائد و اصول حسابداری و یا به نحوه انتشار اطلاعات و یا زمان انتشار اطلاعات (کارایی بازار) پرداخته‌اند و کمتر تحقیقی را می‌توان مشاهده نمود که به بررسی شرایط بازار و یا تاثیر افزایش حجم به بازده، ناشی از شرایط بازار پرداخته باشند و شاید تنها تحقیقی که مسائل بازار را در نظر گرفته است تحقیق آقای مصطفی امید قائمی در سال 1379 باشد که در آن به شرایط بازار توجه نموده است ولی این تحقیق در سالهای اولیه بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته و در آن زمان تعداد شرکت‌های عضو بورس، میزان حجم معامله شرکت‌ها، توجه بخش خصوصی به بازار سرمایه و شاخص سهام در بورس بسیار پایین بوده است با توجه به  افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به بخش خصوصی در بورس، در چند سال اخیر این بازار رونق بالایی را به خود دیده است، لذا با توجه به شرایط موجود و پیشرفت‌های بازار سرمایه در این تحقیق به مطالعه تاثیر حجم معاملات به قیمت سهام می‌پردازیم.

[1] . Karpoff

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

  • اهداف تحقیق:

بررسی رابطه حجم معاملات، تغییر قیمت و بازده سهام از موضوعاتی است که از سال 1959 میلادی تاکنون مورد توجه محققان مالی و اقتصادی قرار داشته است. بورس اوراق بهادار تهران و بازار سرمایه در ایران بازار جوانی است، اما گاهی دیده شده که بسیاری از معامله‌گران جزء در بازار سرمایه از حرکات حجم معاملات و یا تغییرات قیمت برای تصمیمات آنی و کوتاه مدت خود چشم‌پوشی نمی‌کنند و تغییرات قیمت و حجم معاملات را ناشی از اخبار و اطلاعاتی می‌دانند که ممکن است به گوش آنها نرسیده باشد.

هدف اصلی در این تحقیق بررسی رابطه حجم معاملات با قیمت و بازده سهام می‌باشد. در واقع در این تحقیق محتوای اطلاعاتی حجم معاملات در یک دوره 7 ساله از ابتدای سال 1384 تا انتهای سال 1390 مورد بررسی قرار داده تا از طریق بالاترین حجم معاملات غیر طبیعی به بازده غیرطبیعی سهام دست پیدا نمود در نتیجه راهکاری برای سرمایه‌گذاران ارائه کرد.

 

 
  • نازنین حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی